MAN wil tot 9.500 banen schrappen in Duitsland en Oostenrijk

Inkrimping is al geruime tijd onderwerp van gesprek: het is voor veel MAN-medewerkers een schok. Bij de VW-dochtermaatschappij zullen in Duitsland en Oostenrijk tot 9.500 banen worden geschrapt. De truck- en busfabrikant wil zich op deze manier herpositioneren. Volkswagen wil tot 9.500 banen schrappen bij zijn vrachtwagen- en busdochteronderneming MAN in Duitsland en Oostenrijk en daarmee miljarden besparen. De dochteronderneming in München van de bedrijfswagenholding Traton maakte vrijdag bekend dat de winst tegen 2023 met 1,8 miljard euro zal verbeteren.

Posities moeten in alle gebieden worden afgebroken en de managers willen de productie en ontwikkeling naar andere locaties verplaatsen. De productievestiging in Steyr, Oostenrijk, en de fabrieken in Plauen (Saksen) en Wittlich (Rijnland-Palts) konden volledig worden gesloten. Dat is interessant. Grote banenverliezen staan ​​bij MAN al lang ter discussie omdat de kosten van de groep al voor de coronacrisis te hoog waren. Onlangs werden tot 6000 banen genoemd in mediaberichten. Er was een gewelddadig geschil tussen het voormalige bestuurslid van VW bedrijfsvoertuigen en Traton-baas Andreas Renschler en de werknemerskant over de procedure. Renschler moest begin juli zijn post bij VW verlaten, Traton en MAN kregen nieuwe bazen. Voor de conversie schat MAN de kosten in het midden tot de bovenste driecijferige miljoen-range. De onderhandelingen met de werknemersvertegenwoordigers moeten nu zo snel mogelijk worden gestart.

“De beoogde herschikking vereist een fundamentele herstructurering van de MAN Truck & Bus-activiteiten op alle gebieden, inclusief een herschikking van het ontwikkelings- en productienetwerk en aanzienlijke banenverlies”, aldus het persbericht. “In deze context zijn het de bedoeling dat sommige ontwikkelings- en productieprocessen naar andere locaties worden verplaatst.” MAN en de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania maken deel uit van de Volkswagen Group. De industrie staat ook onder druk door de sterk teruglopende vraag naar vrachtwagens wereldwijd. In Europa verwachtte MAN dit jaar nog voor de coronapandemie een daling van 10 tot 20 procent. (dpa / ska) Was deze tekst over de economie interessant? We zijn blij met elke feedback!

Leave a Comment